Albatros (498.1)
Vážení fanoušci, milovníci železnice,
děkujeme za zakoupení tohoto produktu, který pomůže uchovat pro další generace jeden z největších pokladů naší železniční historie, parní rychlíkovou lokomotivu 498.112 Albatros.
Stroj byl vyroben v roce 1954 pod výrobním číslem 3063 ve Škodě Plzeň (tehdy Závody V. I. Lenina v Plzni) a během své aktivní služby měl svá domovská depa v Praze, Bratislavě, Nových Zámcích a v Plzni. V roce 1973 byla lokomotiva ve stavu tehdejších ČSD zrušena a stal se z ní vytápěcí kotel K 557. O tři roky později byl Albatros odprodán Západočeským uhelným dolům Zbůch, konkrétně do areálu dolu Antonín Uxa v Tlučné u Nýřan. Tam přežil až do roku 1990, od kdy se datují první pokusy o jeho záchranu, které však nebyly příliš úspěšné. Lokomotiva postávala v depu Praha Libeň, v roce 1993 byla jako neprovozní vrak přetažena do Lužné u Rakovníka. Od roku 2013 chátrala pod širým nebem v Lounech.
Teprve 10. listopadu 2020 byl Albatros převezen do České Lípy, kde byla započata jeho náročná oprava. Cílem je uvést stroj 498.112 do vystavovatelného stavu a zachránit tak jednu z 15 vyrobených nejvýkonnějších rychlíkových lokomotiv ČSD. Sesterský stroj 498.106 je dodnes držitelem absolutního rychlostního rekordu československých parních lokomotiv s hodnotou 162 km/h.
Děkujeme, že nám pomáháte udržet naši železniční historii živou a důstojnou.
Zakoupením libovolného oblečení s motivem Albatrosu přispějete částkou 50,- Kč na jeho opravu.
Podílet se můžete i samostatně příspěvkem přímo na transparentní účet Albatrosu: 299131880/0300, variabilní symbol pro platbu: 498112, pohled na účet
Tým Locomotif a ČD Nostalgie
Nejprodávanější
Parní lokomotiva 498.1, jinými slovy jedničkový Albatros, patří po zásluze mezi legendy našich kolejí. Vrcholný konstruktérský výkřik inženýrů Škodových závodů, kde vznikl...
Plakát, který by neměl chybět v žádném (nejen) dětském pokoji, železniční učebně, výtopně či depu.
Viděl jsem ho na vlastní oči. Stojí hned vedle Děčínské Lízy. Je rezavej. Je starej. Momentální outsider českých kolejí. Legenda, která se pokusí vstát z popela..... Pak už...