Albatros (498.1)
PŘEDÁNÍ TRYSKACÍHO SETU S OCHRANNOU PŘILBOU
Dne 27.1.2023 jsme z transparentního účtu uvolnili 104.839,- Kč na tryskací set s příslušenstvím a ochrannou přilbu.
Dne 9.3.2023 jsme pískovačku v České Lípě předali.
Jakmile se trochu oteplí, začne se s pískováním tendru a my přineseme další obrázky, jak oprava pokračuje.
Ještě jednou vám děkujeme, protože bez vás by to nikdy nejelo.
Ať tato zelená německá věc s červenými kolečky pomůže nejen Albatrosu a jeho tendru, ale je pomocníkem i dalším zrezivělým železničním památkám.
Zvláštní poděkování jde na celou partu, která se o Albatrose ve svém volném čase stará. Děkujeme také Evě Rubešové, která převzala pomyslnou štafetu po svém zesnulém manželovi Vaškovi Rubešovi a pokračuje v projektu s námi. Velice si toho vážíme.
DĚKUJEME🤝
OBRAZ ALBATROS 498.112
Ve dnech 6. 11. 2022 do 30. 11. 2022 jste měli možnost vydražit jedinečný obraz, který vznikl během šesti hodin 15. října 2022, při železniční akci v depu v České Lípě. Obraz se vydražil za krásných 15.000,- Kč. Nový domov našel u manželů Plíhalových v Kavárně s párou. Mockrát děkujeme.
Autorem obrazu je Martin Matys Přikryl.
Vážení fanoušci, milovníci železnice,
děkujeme za zakoupení tohoto produktu, který pomůže uchovat pro další generace jeden z největších pokladů naší železniční historie, parní rychlíkovou lokomotivu 498.112 Albatros.
Stroj byl vyroben v roce 1954 pod výrobním číslem 3063 ve Škodě Plzeň (tehdy Závody V. I. Lenina v Plzni) a během své aktivní služby měl svá domovská depa v Praze, Bratislavě, Nových Zámcích a v Plzni. V roce 1973 byla lokomotiva ve stavu tehdejších ČSD zrušena a stal se z ní vytápěcí kotel K 557. O tři roky později byl Albatros odprodán Západočeským uhelným dolům Zbůch, konkrétně do areálu dolu Antonín Uxa v Tlučné u Nýřan. Tam přežil až do roku 1990, od kdy se datují první pokusy o jeho záchranu, které však nebyly příliš úspěšné. Lokomotiva postávala v depu Praha Libeň, v roce 1993 byla jako neprovozní vrak přetažena do Lužné u Rakovníka. Od roku 2013 chátrala pod širým nebem v Lounech.
Teprve 10. listopadu 2020 byl Albatros převezen do České Lípy, kde byla započata jeho náročná oprava. Cílem je uvést stroj 498.112 do vystavovatelného stavu a zachránit tak jednu z 15 vyrobených nejvýkonnějších rychlíkových lokomotiv ČSD. Sesterský stroj 498.106 je dodnes držitelem absolutního rychlostního rekordu československých parních lokomotiv s hodnotou 162 km/h.
Děkujeme, že nám pomáháte udržet naši železniční historii živou a důstojnou.
Tým Locomotif a ČD Nostalgie
DNE 21. 6. 2021 BYL OTEVŘEN POD LOCOMOTIF TRANSPARENTNÍ ÚČET U ČSOB
299131880/0300, variabilní symbol: 498112
IBAN: CZ49 0300 0000 0002 9913 1880, BIC/SWIFT CEKOCZPP
Vybrané peníze budou použity pouze na renovaci lokomotivy Albatros 498.112 a předání bude zdokumentované.
VŠEM MOCKRÁT DĚKUJEME!!
Parní lokomotiva 498.1, jinými slovy jedničkový Albatros, patří po zásluze mezi legendy našich kolejí. Vrcholný konstruktérský výkřik inženýrů Škodových závodů, kde vznikl vylepšením řady 498.0, a dodnes držitel rychlostního rekordu mezi párami.
Magický a tajuplný svět parních lokomotiv, které vídáme na nostalgických jízdách, vždy rozjasní přítomnost legendárního Albatrosu. Svého času ultramoderní parní lokomotiva, která při zkouškách dosáhla rychlosti 162 km/h, sloužila mezi 50. a 70. léty minulého století účelům nejtěžší rychlíkové a expresní vozby na území ČSSR. Dnes si těžko představíme, jaký pocit v člověku zanechalo 114 tun funícího železa zahaleného v páře a kouři, když se přehnalo po kolejích s dunící stodvacítkou na rychloměru. Když nás takový pohled fascinuje dnes, muselo jít tehdy o dechberoucí zážitek.
Zachovaných Albatrosů dnes napočítáme na prstech jedné ruky – jsou tři. Jedním z nich je lokomotiva 498.112, kterou se České dráhy a parta srdcařů ze Spolku železniční nostalgie rozhodli zachránit. Z původně hrdého stroje zbylo po 45 letech stání v roští v podstatě jen rezavé torzo, ale to nijak nebrání v úsilí tento kus dostat do vystavovatelného stavu. Všichni ví, že 112ka jezdit nebude – na to chybí příliš mnoho součástek z vybavení lokomotivy, nehledě k financím – ale kdyby se povedlo oživit její lesk a duši, bude cíl úspěšně splněn.
Rádi jsme se proto stali partnery tohoto srdcového projektu. Je nám ctí být mu po boku na jeho dlouhé cestě a sledovat, jak pomalu vstává z popela.
Koupí trička nebo mikiny přispějete 50,- Kč na opravu legendáního Albatrosa 498.112
Albatros 498.112 před rotundou v České Lípě - po demontáži budky
Zleva: Jiří Cikán, Ing. Jan Šimoník, David Morc, Ing. Marek Plochý, Ing. Tomáš Nachtman - Louny, 16.10.2020
Jako poděkování najdete v balíčku kousek uhlí, které měla lokomotiva schované 30 let v tendru.
MOCKRÁT VŠEM DĚKUJEME!!